از زمان ساخت اولین برد های آردوینو زمان زیادی نگذشت که شیلد های مختلف آردوینو به بازار عرضه شدند . یک شیلد به صورت جدا گانه از طریق پین هدر هایی بر روی برد آردوینو قرار می گیرد و قابلیت هایی را به برد می بخشد . استفاده از شیلد جهت توسعه برد های آردوینو روش هوشمندانه ای است چراکه ار حجم و ابعاد مدار می کاهد و همچنین مانع از شلوغی اتصال سیم های مختلف می شود . می توانید از شیلد ها در پروژه های مختلفی استفاده کنید . برخی از شیلد ها خود نیز قابلیت اضافه کردن شیلد را دارند . در این آموزش به 10 تا از کاربردی ترین شیلد های آردوینو خواهیم پرداخت که عبارت اند از :

 

1-LCD 16*2 :

این شیلد یکی از جذاب ترین شیلد های آردوینو به حساب می آید . این شیلد دارای یک LCD 16*2 کاراکتری و همچنین 5کلید و دکمه ریست است . در این شلد کلیه کلید ها تنها از طریق یک پین کنترل می شوند . به این صورت که هر کلید از طریق یک مدار مقاومتی به پین ADC آردوینو متصل است و با فشردن هر کلید یک مقدار آنالوگ مشخص در ورودی ADC قرار می گیرد . از طریق خواندن مقدار ADC می توان کیلد فشرده شده را تشخیص داد . در پروژ هایی که نیاز به رابط کاربری دارند می توانید از این شیلد استفاده کیند .

 

 

2-شیلد LoRa :

این شیلد بر پایه چیپ های SX1276 و SX1278 است که قابلیت ارتباط LoRa در فرکانس های 433MHz تا 915MHz را دارد . از این برد می توانید برای ساخت Gateway در شبکه های IoT استفاده کنید . LoRa امکان ارتباط های دور برد با نرخ پایین و همچنین مصرف انرژی کم را فراهم می کند .  بر روی این شیلد کانکتور SMA جهت اتصال آنتن نیز وجود دارد . همچنین می توانید شیلد های دیگر را بر روی این برد نصب کنید .

 

3- شیلد رله :

برای کنترل تجهیزاتی که ولتاژ و جریان کاری بالایی دارند یا هر وسیله ای که با برق شهری کار کند نمی توان از پین های آردوینو به صورت مستقیم استفاده کرد . در این شرایط ار رله ها استفاده می شود . شیلد رله با دارا بوردن چهار رله امکان کنترل تا چهار وسیله مختلف را از طریق آردوینو فراهم می سازد . این شیلد در کاربرد های عملی و صنعتی برد های آردوین بسیار کاربردی می باشد .

4- شیلد W5100 :

این شیلد که به نام شیلد اترنت شناخته می شود ارتباط آردوینو با دنیای اطراف را فراهم می سازد . این شیلد بر پایه چیپ W5100 است که از IEEE 802.3 را دارد و می توانید از طریق یک کابل شبکه آن را به مودم متصل کنید . این شیلد برای ساخت پروژه های مبتنی بر IoT می باشد که امکان طراحی رابط های گرافیکی Html و… و اجرای آن ها در سمت Client را به شما می دهد . همچنین بر روی برد این شیلد یک اسلات SD کارت وجود دارد که می توانید از آن برای ذخیره فایل های مختلف استفاده کنید .

 

 

5- شیلد SIM800C :

این شیلد بر پایه ماژول SIM800C شرکت Simcom می باشد . SIM800 یک مدم GSM با قابلیت پشتیبانی از فریمور هایس است که می توانید آن را از طریق یک ارتباط UART راه اندازی و پیکر بندی کنید  . شیلد SIM800 امکان ساخت SMS Controler و… را به شما می دهد . با وجود پشتیبانی SIM800 از GPRS امکان کنترلر پروژه های خود از طریق اینترنت را توسط این شیلد خواهید داشت .

 

6- شیلد Multi function :

همان طور که از نام آن مشخص است ، این شیلد یک برد همه منظوره می باشد که می توانید در پروژه های مختلف از آن استفاده کنید . شیلد Multi function دارای یک سونسگمنت و همچنین چهار کلید تکی است که می توانید از آن ها برای ساخت رابط های کاربری استفاده کنید . همچنین در این شیلد خروجی هایی برای اتصال به سنسور هایی نظیر DS18B20 دارد .

7- شیلد دیتا لاگر :

این شیلد از یک RTC به همراه اسلات SD کارت تشکیل شده است . با استفاده از این شیلد می توانید مقدار پارامتر های مختلف را در یک SD کارت لاگ کنید و بعدا از این دیتا استفاده کنید . با وجود کتابخانه های قویی که برای راه اندازی SD کارت با آردوینو می توانید دیتای مربوط انواع سنسور دما و رطوبت را در SD ذخیره کنید .

 

8- شیلد پروتوتایپ :

این شیلد جهت ساخت نمونه های اولیه و همچنین ساخت مدارت مختلف می باشد . قسمت عمده این برد از سوراخ های متالیزه ای تشکیل شده است که م یتوانید مانند فیبر های سوراخ دار قطعات مختلف را بر روی آن نصب و از طریق سیم های باریک مسیر ها را به همدیگر متصل کنید . همچنین می توانید تستر های مختلف مانند تستر LCD و… را بر روی این برد بسازید. به همراه این شیلد یک برد بورد کوچک نیز وجود دارد . در این بورد محل هایی برای نصب چیپ های SOP در نظر گرفته شده است و همچنین دارای کلید می باشد .

 

 

 

9- شیلد L298 :

این شیلد بر پایه درایور L298 است که قابلیت کنترل تا دو موتور DC و یا یک استپر موتور دو قطبی را دارد . از این شیلد می توانید در پروژه های رباتیک و… استفاده کنید . در این از طریق یک ترمینال تغذیه موتور را به برد متصل می کنید . در پروژه هایی که نیاز به آمپر بالاتری دارند می توانید از شیلد VNH2SP30 استفاده کنید .

10- شیلد TFT :

شیلد های TFT بر پایه نمایشگر های TFT می باشند . این شیلد ها در مدل های مختلفی وجود دارند که تنها ابعاد و درایور های آن ها با همدیگر تفاوت دارد . با وجود تاچ مقاومتی ، می توانید با این شیلد پروژه های جذاب و کاربردی بسازید . نمایشگر های TFT امکان ساخت رابط های گرافیکی را به شما می دهند .

Tags:
About Author: USER_4