ماژول های ESP8266 به عنوان برد های توسعه ESP8266EX کاربرد فراوانی در پروژه های مبتنی بر IoT دارند . مدل ESP8266-01 یکی از ارزان ترین برد های توسعه ESP8266 است . این برد با هدف افزودن قابلیت WiFi به دیگر MCU ساخته شد . در این برد تنها پین های لازم برای تغییر مود کاری ماژول و پین های UART ماژول در دسترس هستند و دیگر GPIO های ESP8266 در این برد غیر قابل استفاده هستند . همانند سایر مودم های مخابراتی ، نسخه هایی از فریمور هایس برای این ماژول وجود دارد که نقطه قوت این ماژول می باشد . هایس امکان کنترل ماژول از طریق رابط UART و کد های AT را دارد . از طریق رشته های AT می توانید هر عمل مرتبط با ارتباط WiFi و… را انحام دهید . با وجود خحم کوچک و پشتیبانی از هایس ، می توانید از این ماژول در کنار میکروکنترلر های AVR ، STM32 و… استفاده کنید . در این آموزش به نحوه آپدیت فریمور این ماژول خواهیم پرداخت .

 

پین های ماژول ESP8266-01  :

پین VCC باید به ولتاژ 3.3 ولتی متصل شود .

پین های RX و TX برای ارتباط UART با ماژول میباشند .

GND پین زمین ماژول می باشد .

پین CS جهت فعال سازی ماژول است که باید به VCC متصل شود .

پین RST برای ریست کردن ماژول می باشد که در حالت عادی باید به VCC متصل شود .

پین های دیگر GPIO های ماژول می باشند .

 

آپدیت ماژول ESP8266-01 :

این ماژول دارای دو حالت کاری است . در مد اول ماژول برنامه کاربر را اجرا می کند ( در این آموزش همان فریمور هایس می باشد ) . در مد دوم ماژول در انتظار دریافت برنامه کاربر جهت پروگرام کردن می ماند . برای آپدیت فریمور باید ماژول را در مد دوم قرار داد .  این کار با تغییر سطح GPIO2 و GPIO0 صورت می گیرد .

همچنین برای پروگرام کردن ماژول نیاز به یک مبدل USB-TTL خواهید داشت . مبدل را همانند تصویر زیر به ماژول ESP8266 متصل کنید :

 

حال از لینک زیر می توانید آخرین فریمور AT Command را دانلود کنید ( به صورت فایل هگز) :

https://www.espressif.com/en/support/download/at

همچنین از لینک زیر کلیه فایل های باینری را دانلود کنید :

https://github.com/espressif/ESP8266_AT/tree/master/bin

برای پروگرام کردن و آپدیت فریمور باید از برنامه espFlasher استفاده کنید . این برنامه را از لینک زیر می توانید دانلود و سپس نصب کنید :

https://drive.google.com/open?id=1qcjxKF2LkXK5c75ABquwra4rA67dd40R

پس از نصب espFlasher آن را باز کرده و به ترتیب فایل های هگز یا باینری مربوط به فریمور را در espFlasher وارد کنید :

boot_v1.2.bin –0x00000

user1.1024.new2.bin –0x01000–> این فایل همان فایل اصلی فریمور می باشد که می توانید از ورژن های دیگر نیز استفاده کنید (ورژن های که در سایت Espressif وجود دارد )

blank.bin –0x7e000

blank.bin –0x3fe000

esp_init_data_default.bin –0x3fc000

در پایان از منو Advanced پورتی که ESP به آن متصل است را انتخاب و دکمه Flashرا بزنید و تا پایان پروگرام شدن ماژول صبر کنید .

 

 

Tags:
About Author: USER_4