برای محافظت از مدارات الکترونیکی المان ها و قطعات مختلفی وجود دارد . یکی از قطعات پرکاربرد جهت محافظت از مدارات الکترونیکی در برابر جریان های بالاتر از جریان مصرفی ، فیوز ها می باشند . با وجود مدل های مختلف ساختار فیوز ها تقریبا مشابه به هم است . در یک فیوز بعد از عبور جریانی بیشتر از جریان تعریف شده ، بر اثر حرارت اتصال فیوز به طور موقت یا دائم قطع خواهد شد . به طور کلی فیوز ها شامل انواع برگشت پذیر و غیر برگشت پذیر می باشند . در مدل های برگشت پذیر پس از قطع جریان پس از مدتی فیوز به حالت اول بر خواهد گشت . البته فیوز هایی برای محافظت از مدار در برابر حرارت نیز وجود دارند که آن ها را با عنوان فیوز حرارت می شناسند . فیوز ها انواع مختلفی دارند که در اینجا تنها به مدل های پر کاربرد DC در مدارات الکترونیکی خواهیم پرداخت . انواع این فیوز ها شامل :

 

 

1- فیوز های شیشه ای :

این فیوز ها شامل یک استوانه شیشه با دو اتصال در دو سر خود هستند . در داخل فیوز های شیشه ای یک سیم باریک با توان حرارتی مشخص قرار دارد . در صورتی که جریان عبوری از فیوز بیشتر از توان حرارتی رشته سیم داخل فیوز باشد ، رشته سیم بر اثر حرارت ذوب و در نتیجه مسیر ارتباط دو سر فیوز قطع خواهد شد . فیوز های شیشته ای در دو سایز بزرگ و کوچک برای جریان های تا 15 آمپری می باشند . فیوز های شیشه دارای 5 نوع سرعت عملکرد هستند که بر روی برنه فیوز سرعت آن ها را بر اساس حروف زیر مشخص می کنند :

  • فیوزهای با عملکرد بسیار سریع (FF)
  • فیوز سریع یا زود-سوز (F)
  • فیوز با عملکرد متوسط یا وقفه‎ای (M)
  •  فیوز کند-سوز، کند-کار یا تأخیری (T)
  •  فیوز بسیار کند یا با تأخیر بسیار زیاد (TT)

2- فیوز های سرامیکی :

این فیوز ها مشابه فیوز های شیشه ای می باشند با این تفاوت که قابلیت عملکرد در جریان های بالاتر تا حدود 300 آمپر را نیز دارند . فیوز های سرامیکی همچنین تحمل گرمایی بالاتری نسبت به فیوز های شیشه ای دارند لذا می توان از آن ها در محیط های صنعتی استفاده کرد .

 

3- فیوز های برگشت پذیر :

این فیوز ها در صورت عبور جریانی بیشتر از جریان تعریف شده ، مسیر ارتباط تغذیه و مدار را قطع کرده و زمانی که جریان به حالت اول باز گردد فیوز نیز وصل خوهید شد . از این فیوز ها می توان برای محافظت ا زاتصال کوتا استفاده کرد .

 

فیوز های SMD :

این فیوز در سایز های استاندارد و به صورت SMD ساخته می شوند که می توان آن ها را بر روی سطح PCB لحیم کرد . مدل های سرامیکی این نوع فیوز ها قابلیت تعویض بدون لحیم کاری را دارند . همچنین برخی از فیوز های SMD برگشت پذیر هستند که معمولا از آنا در مدارات محافظ پورت هایی مانند USB استفاده می شود . می توانید نمونه هایی از این فیوز ها را بر روی برد های امبدد مانند آردوینو و… مشاهده کنید .

 

Tags:
About Author: USER_4