در آموزش های قبلی نحوه راه اندازی ماژول OV7670 با آردوینو UNO شرح داده شد . ماژول OV7670 یک هدر برد به همراه لنز CMOS OV7670 است که از طریق پین هدر های آن می توان آن را به آردوینو متصل کنید . OV7670 به تنهایی یک CMOS ظریف می باشد که نصب آن بر روی PCB به صورت دستی بسیار دشوار است همچنین برای داشتن یک تصویر واضح نیاز به لنز دارد لذا در پروژه های مختلف از ماژول آن استفاده می شود . OV7670 شامل یک آرایه 640 در 480 گیرنده تصویر است می توان عامیانه تر گفت که یک دوربین 0.3 مگاپیکسلی می باشد . برای داشتن یک تصویر زنده و واضح شما حداقل باید 25 فریم تصویر در ثانیه را بر روی نمایشگر نمایش دهید . در ساده ترین حالت ممکن (یک بایت برای هر پیکسل در تصویر سیاه و سفید ) برای هر فریم باید 300 کیلوبایت دیتا را از ماژول دریافت کنید که باید در مدت زمان حداقل 20 میلی ثانیه ای هر فریم را دریافت کنید (برای 25 فریم در ثانیه ) همچنین برای نمایش تصویر نیز به سرعتی تقریبا به همان مقدار احتیاج خواهید داشت لذا یک برد آردوینو با فرکانس 16 مگاهرتز توانایی این کار را ندارد . در همان آموزش قبلی نیز دریافت و نمایش هر فریم به چیزی حدود 5 ثانیه زمان نیاز داشت . در این آموزش از ESP32 برای راه اندازی این ماژول استفاده خواهیم کرد لذا با توجه به فرکانس 240 مگاهرتزی ESP32 این امکان وجود دارد تا تصاویر را به صورت لحظه و بدون تاخیری بر روی یک نمایشگر TFT نمایش دهید . در این پروژه برای بالا رفتن سرعت دریافت و ارسال دیتا از دوربین ، از واحد I2S استفاده شده است . I2S یک پروتکل ارتباطی جهت انتقال سیگنال های صدا به صورت دیجیتالی می باشد که شامل یک پالس و یک مسیر دیتا است . پریفرال های I2S امکان دریافت و پردازش سریع یگنال ها را دارند به همین دلیل در پروژه هایی که ارتباطی با صدا و یا ارتباط I2Sندارند نیز می توانید از پرفیرال های I2S برای پردازش سریع استفاده کنید . به طور مثال در پروژه اتصال ESP32 به تلویزیون از پریفرال های I2S جهت دریافت سریع مقادیر سیگنال و ارسال آن به DAC استفاده شده بود .

 

در تصویر زیر نحوه اتصال ماژول OV7670 به برد ESP32 نشان داده شده است . همچنین از یک TFT 2.8 برای نمایش تصویر استفاده شده است :

برای اتصال TFT به ESP32 حتما به ولتاژ کاری آن دقت کنید . باید ولتاژ آن بر روی 3.3 ولت باشد :

از لینک زیر می توانید کد ها و کتابخانه های پروژه را دانلود کنید . بعد از دانلود فایل …. در آردوینو IDE بازکرده و آن را بر روی ESP32 پروگرام کنید .

https://github.com/bitluni/ESP32CameraI2S/archive/master.zip

Tags:
About Author: USER_4