برد های رزبری پای به به دلیل قیمت پایین و همچنین قدرت پردازش بالا و از همه مهم تر اپن سورس بودن آن بسیار مورد توجه برنامه نویسان و مهندسان الکترونیک قرار گرفت . شاید تمام کاری را که می خواهید با یک برد رزبری پای انجام دهید بتوان با یک مادر بورد و یک پرسسور قدیمی و ارزان مانند پنتیوم انجام دهید ، اما نکته مهم در رابطه با برد های رزبری پای اپن سورس بودن منابع آن است (البته نه به صورت کامل ) شما به راحتی می توانید آموزش های مختلف این برد را در سایت های مختلف پیدا کنید اما اگر همان برنامه را بخواهید با یک مادر بورد قدیمی انجام دهید باید زمان زیادی را صرف یادگیری و برنامه ریزی آن کنید . به طور مثال یک برنامه چشمک زن ساده با یک مادر بورد قدیمی و یک پرسسور پنتیوم می تواند چالش سختی برای شما باشد چرا که نیاز به شناخت کامل منابع سخت افزاری و همچنی آشنایی کامل با برنامه نویسی اسمبلی X86 اینتل خواهید داشت ، البته در صورتی که خوش شانس باشید و بتوانید منابع آموزشی آن را پیدا کنید . این مثال تنها جهت درک این موضوع است که چرا برد های رزبری پای به این سرعت گسترش پیدا کردند و افراد به آن علاقه مند شدند . معمولا برد های رزبری پای از طریق یک میکرو SD بوت می شوند و سیستم عامل موجود بر روی SD را اجرا می کنند . سیستم عامل های مختلفی برای برد های رزبری پای وجود دارد که شامل نسخه های رسمی رزبری پای و همچنین سیستم عامل های مختلف که افراد مختلف بر روی ان ها کار کرده و آن را به صورت رایگان در اینترنت قرار داده اند . اگر به این لینک مراجه کنید می توانید نسخه هایی از سیستم عامل های مختلف را ببینید که توسط بنیاد رزبری عرضه شده است . این سیستم عامل ها توزیع های مختلف لینوکس می باشند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد . نسخه رسمی و معمولی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد سیستم عامل رزبین می باشد . این نسخه به طور رسمی از طرف رزبری ساخته و عرضه می شود . رزبین قابلیت های زیادی دارد و از همه مهم تر یک توزیع لینوکس می باشد که از طریق آن می توانید به مخزن بزرگ کتابخانه ها و برنامهای لینوکس به صورت رایگان دسترسی داشته باشد . برد های رزبری پرسسور هایی با معماری ARM دارند از این رو می توان امیدی به اجرای سیستم عامل های مختلف پرسسور های ARM بر روی آن ها داشت مثلا نصب اندروید . اندروید یک سیستم عامل اپن سورس چند لایه ای است که جهت اجرا بر روی پردازنده های با معماری ARM توسط گوگل ساخته شده است . این سیستم عامل روز به روز در حال توسعه است و برنامه های جدید تری برای آن عرضه می شود . از آن جایی که برد های رزبی نیز بر پای پرسسور های با معماری ARM هستند می توان اندروید را بر روی آن ها نصب کرد . اما اندروید به صورت رسمی از طرف بنیاد رزبری برای این برد ها عرضه نشده است . در این آموزش به نحوه نصب اندروید بر روی برد های رزبری پای خواهیم پرداخت .

برای نصب اندروید نیاز به یک میکرو SD کلاس 10 با حداقل حجم 10 گیگابایت خواهید داشت .

همچنین یک برد رزبری پای مدل 3 یا 4 و متعلقات مورد نیاز جهت راه اندازی نیاز دارید (آداپتور ، نمایشگر ، موس و کیبورد )

 

نصب اندروید بر روی رزبری پای :

 

1- ابتدا اندروید نسخه 7.1 را از لینک زیر دانلود کنید :

https://raspberry-pi.fr/download/and7_1-tablet-23012017.zip

2- پس از دانلود اندروید ، برنامه Etcher را از لینک زیر دانلود و نصب کیند . این برنامه برای فلش کردن سیستم عامل بر روی SD می باشد .

https://www.balena.io/etcher/

3-سپس میکرو SD را به کامپیوتر متصل کنید  

4-در مرحله بعد برنامه Etcher را باز کرده و از با انتخاب گزینه Select image ، فایل زیپ مربوط به اندروید را انتخاب کنید . و در آخر گزینه Flash را بزنید و تا پایان فلش شدن صبر کنید .

 

پس از انجام مراحل بالا می توانید SD را بر روی برد رزبری پای قرار داده و تغذیه آن را وصل کیند .

 

Tags:
About Author: USER_4