برای راه اندازی LCD های کاراکتری حداقل 6 پین از میکروکنترلر باید به LCD متصل شوند که شامل پین های دیتا و ریست هستند . در ارتباط قطعات مختلف به MCU همیشه سعی بر این است که تعدا پین های کمتری از میکروکنترلر اشغال شود . ماژول LCD-I2C یک برد بر پایه چیپ PCF8574 است که یک رابط I2C به پارلل می باشد . این ماژول به گونه ای طراحی شده است که می توانید به راحتی آن را به LCD های کاراکتری لحیم کنید . با استفاده از این ماژول می توانید به راحتی دستورات راه اندزای را از طریق I2C به به LCD ارسال کنید . از آن جایی که ارتباط I2C تنها به دو پین نیاز دارد لذا در راه اندازی LCD از طریق این ماژول تنها 2 پین از MCU اشغال می شود . در این آموزش قصد داریم به نحوه راه اندازی و به کار گیری این ماژول بپردازیم :

 

در تصویر زیر نحوه اتصال ماژول به LCD نشان داده شده است :

 

این ماژول دارای یک جامپر جهت روشن و خاموش کردن بکلایت می باشد . همچنین دارای یک مولتی ترن جهت تنظیم کنتراست  . پین های VCC و GND پین های تغذیه و نیز SCL و SDA پین های ارتباط I2C می باشند .

 

راه اندازی ماژولLCD-I2C با آردوینو :

 

ماژول و LCD را همانند تصویر فوق به آردوینو متصل کنید . برای کار با این ماژول از کتابخانه LiquidCrystal.h استفاده می شود . توابع و دستورات این کتابخانه منطبق بر کتابخانه LiquidCrystal می باشد لذا به راحتی می توانید تنها با تغییر کتابخانه در برنامه هایی که از روش 4 پین برای راه اندازی LCD های کاراکتری استفاده میکند ، از ماژول LCD-I2C استفاده کنید .

#include <LiquidCrystal_I2C.h>

LiquidCrystal_I2C lcd(0x3F,16,2);  // set the LCD address to 0x3F for a 16 chars and 2 line display

void setup() {
  lcd.init();
  lcd.clear();         
  lcd.backlight();      // Make sure backlight is on
  
  // Print a message on both lines of the LCD.
  lcd.setCursor(2,0);   //Set cursor to character 2 on line 0
  lcd.print("Hello world!");
  
  lcd.setCursor(2,1);   //Move cursor to character 2 on line 1
  lcd.print("LCD Tutorial");
}

void loop() {
}

 

Tags:
About Author: USER_4