ماژول LM2596-ADJ :

ماژول LM2596-ADJ یک مبدل باک DC به DC کاهنده می باشد . این ماژول دارای چهار ترمینال به صورت دوتا ورودی و دوتا خروجی است . ورودی این ماژول یک ولتاژ DC در محدوده 3 ولت تا 40 ولت است و خروجی آن نیز یک ولتاژ قابل تنظیم بین 1.5 ولت تا 35 ولت می باشد . می توان با استفاده از مقاومت مولتی ترن موجود بر روی برد ماژول ، این ولتاژ را تنظیم نمود . باید توجه داشت که ولتاژ ورودی ماژول حداقل 3 ولت از ولتاژ مورد نیاز در خروجی بیشتر باشد . همچنین حداکثر آمپر خروجی این ماژول 3A است . این ماژول به دو صورت در بازار عرضه می شود که شامل نوع دارای نمایشگر و بدون نمایشگر است ، در مدل دارای نمایشگر ولتاژ خروجی بر روی یک سون سگمت 3 رقمی نمایش داده می شود .

 

نکته : کلیه مقادیر حداکثری پارامتر های ورودی و خروجی به صورت نامی بوده و در عمل ممکن است این مقادیر کمتر باشند .

 

ویژگی ها :

  • حداقل ولتاژ ورودی 3 ولت
  • حداکثر ولتاژ ورودی 40 ولت
  • حداقل ولتاژ خروجی 1.5 ولت
  • حداکثر ولتاژ خروجی 35 ولت
  • حداکثر آمپر خروجی 3A
  • توان خروجی 75W( در صورت خنک کاری)
  • دارای حفاظت اتصال کوتاه
  • دارای حفاظت دمای بحرانی
  • دارای هیت سینک

 

کاربرد ها :

پاور در مدارات الکترونیکی از اصلی ترین قسمت های مدار به شمار می آید که وجود یک مدار پاور با خروجی صاف و دقیق و بدون نویز می تواند عملکرد مدار را تا چندین برابر بهبود بخشید ، همچنین از ایجاد خسارت های ناشی از تغذیه مدار جلوگیری کند . طراحی پاور مدارات خود نیازمند دانش مخصوص و تجربه است به صورتی که کار تخصصی بسیاری از مهندسان طراحی مدار ، طراحی پاور است ، به همین سبب طراحی پاور برای مدار می تواند کار وقت گیری باشد از همین جهت استفاده از ماژول های تغذیه هم در زمان و هم در قیمت بسیار مقرون به صرفه می باشد .

 

نحوه راه اندازی ماژول :

 

ابتدا ورودی ماژول را به ولتاژی ما بین 4 تا 35 ولت و همچنین به اندازه 3 ولت بیشتر از ولتاژ مورد نیاز در خروجی ، متصل کرده ، سپس با اتصال خروجی به یک ولت متر و چرخاندن مولتی ترن روی برد ، می توان ولتاژ خروجی را به مقدار مورد نیاز تنظیم نمود (در نوع دارای نمایشگر نیازی به این کار نمی باشد).

 

این ماژول دارای چهار اتصال در طرفین است :

 

IN+ قطب مثبت ولتاژ ورودی

IN- قطب منفی ولتاژ ورودی

OUT+ قطب مثبت ولتاژ خروجی

OUT- قطب منفی ولتاژ خروجی

 

 

نکته : قطب منفی ولتاژ ورودی و قطب منفی ولتاژ خروجی از همدیگر جدا می باشند لذا با اتصال این دو به هم امکان آسیب دیدن ماژول وجود دارد .

 

راه اندزی : برای به کار گیری این ماژول ابتدا ورودی های ماژول را به ولتاژی بالاتر از ولتاژ مد نظر در خروجی متصل کنید . حال اگر ولتاژ خروجی بالاتر از ولتاژ مد نظر بود مولتی ترن را به صورت پاد ساعت گرد بچرخانید و در غیر این صورت مولتی ترن را به صورت ساعت گرد بچرخانید .

نکته : اگر با چرحاندن مولتی متر ولتاژ خروجی برابر ولتاژ ورودی بود ، حتما مولتی ترن را حداقل بیست دور به صورت پاد ساعت گرد بچرخانید تا خروجی ماژول شروع به کاهش کند .

 

Tags:
About Author: USER_4