Global Positioning System یا سامانه موقعیت یابی جهانی یا به اختصار GPS سامانه ای جهت موقعیت یابی بر روی زمین می باشد . این سامانه از 24 تا 32 ماهواره تشکیل شده است که هر ماهواره در مدار خاص خود (مدار میانی زمین ) در گردش است . به طور کلی سامانه GPS متشکل از سه قسمت ماهوره ها ، پایگاه های کنترل زمینی با موقعیت دقیق و کاربران GPS می باشد . در این آموزش به نحوه عملکرد این سامانه نمی پردازیم و تنها هدف ما راه اندازی ماژول های NEO 6M و کار کردن با داده های مربوط به GPS است .

ماژول NEO 6M ساخت شرکت سوئیسی U BLOX است . این شرکت ماژول های مبتنی بر ارتباط های وایرلس از جمله بلوتوث ، GPS و … را می سازد . در این مقاله ما از ماژول NEO 6 M  استفاده می کنیم .

ماژول NEO 6M دارای چهار پین بصورت  زیر است :

پین های TX و RX به ترتیب خروجی و وردی های ارتباط UART می باشند . همچنین VCC و GND پین های تغذیه این ماژول می باشند .

چیپ های NEO 6M و NEO 7M دارای ولتاژ تغذیه 3.3 ولت می باشند اما در بسیاری از برد های راه انداز از رگولاتور های 3.3 استفاده شده است . لذا قبل از اتصال تغذیه ماژول به 5 ولت حتما از وجود رگولاتور 3.3 بر روی برد ماژول خود اطمینان پیدا کنید .

برای اتصال این ماژول به کامپیوتر نیاز به یک مبدل USB-TTL خواهید داشت . ماژول را به صورت تصویر نشان داده شده به مبدل متصل کنید :

برای راه اندازی و اتصال NEO 6M به کامپیوتر ابتدا برنامه u-center که برای خود شرکت Ublox هست رو از لینک زیر دانلود و نصب نمایید :

 

https://www.u-blox.com/en/product/u-center

پس از دانلود و نصب u-center آن را اجرا کنید :

سپس از قسمت نشان داده شده در تصویر زیر پورتی که ماژول به آن متصل است را انتخاب کنید :

پس از انتخاب پورت و زدن گزینه کانکت ، پنجره Text console را باز کنید تا از ارتباط درست ماژول مطما شوید :

 

این برنامه قابلیت های زیادی دارد از جمله نشان دادن موقعیت بر روی نقشه ، ذخیره دیتا در دیتا بیس و… که می توانید از آن در پروژه های خود استفاده کنید .

 

منبع : https://lastminuteengineers.com/neo6m-gps-arduino-tutorial/

 

 

 

 

Tags:
About Author: USER_4