سنسور های مختلفی جهت اندازه گیری ارتعاش وجود دارند که بر اساس تکنولوژی ها و مکانیزم های مختلف کار می کنند . در بسیاری از سنسورهای ارزان قیمت از ساچمه های فلزی جهت تشخیص ارتعاش استفاده شده است . Minisense100 یک سنسور تشخیص ارتعاش پیزوالکتریک با دقت بالا است . در سنسور های ارتعاش پیزو ، از یک ماده با خاصیت پیزوالکتریک مانند کوارتز استفاده می شود . مواد پیزو الکتریک با اعمال جریان الکتریکی مرتعش می شوند که از این خاصیت در اسیلاتور ها ، بیزر ها و… استفاده می شود . همچنین این مواد با اعمال فشار یا ضربه نیز یک جریان الکتریکی را ایجاد می کنند که از این خاصیت در سنسور های ارتعاش سنج استفاده می شود . اندازه گیری ارتعاش کاربرد های فراوانی دارد به طور مثال در سیستم های امنیتی اوموبیل ها از این سنسور ها جهت تشخیص ارتعاش استفاده می شود . در بسیاری از تجهیزات امنیتی که در تیراژ های بالا ساخته می شوند ، معمولا به جای سنسور هایی مانند Minisense100 از پیزو های معمولی به همراه تقویت کنند ها استفاده می شود . در این آموزش به راه اندازی سنسور Minisense100 خواهیم پرداخت . خروجی این سنسور یک سیگنال الکتریکی 0 تا 1 ولت می باشد لذا بدون تقویت کننده نیز می توانید آن ار به ADC ها با ولتاژ مرجع 5 ولت متصل کنید .

 

در نمودار زیر خروجی این سنسنرو بر اساس فرکانس ارتعاش نشان داده شده است :

 

راه اندازی Minisense100 با آردوینو :

برای راه اندازی این سنسور توسط آردوینو می توانید از ورودی های آنالوگ برد استفاده کنید . در مواردی که نیاز به حساسیت بیشتری دارید می توانید از یک طبقه آمپلی فایر در خروجی سنسور استفاده کنید :

int piezo_Pin= 0;
int LED_Pin= 13;

//Set the threshold levels
int threshold= 500;

//Wakeup the Serial Monitor 
void setup()
{
Serial.begin(9600);
pinMode(LED_Pin, OUTPUT);
}

//if the reading is higher than the threshold value, then the LED is turned ON for a Second You can edit to your sepecification
void loop()
{
int reading= analogRead(piezo_Pin);
Serial.println(reading);
if (reading > threshold)
{
digitalWrite(LED_Pin, HIGH);
delay(1000);
digitalWrite(LED_Pin, LOW);
}
}

 

Tags:
About Author: USER_4