در اسمارت فون ها بر خلاف موبایل های قدیمی علی رغم پیشرفت تکنولوژی و طراحی بهینه ، مصرف انرژی و نیاز به شارژ کردن آن ها چندین برابر شد است . زمان هایی تنها از موبایل برای تماس یا ارسال پیامک استفاده می شد اما امروزه یک اسمارت فون می تواند نقش یک کامپیوتر پرتابل همراه را داشته باشد . قابلیت اتصال به اینترنت ، برنامه های مختلف ، بازی ها و… نیاز به انرژی زیادی خواهند داشت . ممکن است در طول روز 90 درصد استفاده شما از یک اسمارت فون برای کار هایی بجز یک تماس صوتی یا ارسال پیامک باشد از این رو ممکن است چندین بار در روز مجبور باشید باتری اسمارت فون خود را شارژ کنید . بر پایه همین نیاز با آمدن اسمارت فون ها علاوه بر باتری های با تکنولوژی بالا ، پاور بانک ها نیز از محبوبیت زیادی بر خوردار شدند . یک پاور بانک را می توانید در زمان هایی که به شارژر دسترسی دارید شارژ کرده و از آن برای شارژ اسمارت فون ، اسمارت واچ یا هر گجت پرتابل دیگری در شرایطی که به شارژر دسترسی ندارید استفاده کنید . مدل های مختلفی از پاور بانک در بازار وجود دارد ، از پاور بانک های آماده تا ماژول هایی که خودتان می توانید با یکی از آن ها و چند تا باتری لیتیومی یک پاور بانک بسازید . افرادی هستند که خود دوست دارند صفر تا صد ساخت یک پاور بانک را انجام دهند ، این آموزش برای آن دسته از افراد است . در این پروژه قصد داریم با استفاده از یک چیپ HT4936S یک برد پاور بانک بسازیم .

استفاده از چیپ های آماده نه تنها زمان طراحی را بسیار کاهش می دهند بلکه ارزان تر منیز می باشند . HT4936S یک چیپ پاور بانک است که می تواند باتری های لیتیومی را شارژ کند . همچنین یک خروجی 5 ولت را در اختیار بار قرار می دهد . در واقع یک بوستر نیز هست چرا که ولتاژ باتری ها پایین تر از 5 ولت می باشد . در تصویر زیر پایه های این چیپ نشان داده شده اند :

 

HT4936S با جریان حداکثر یک آمپر باتری را شارژ و نیز حداکثر جریان خروجی آن 1 آمپر می باشد .

 

مدار ساخت پاور بانک با HT4936S :

 

چهار LED که به پایه های L1 تا L4 متصل هستند نشانگر سطح شارژ باتری می باشند لذا از LED های سایز 603 می توانید برای آن ها استفاده کنید . LED که به پین LED متصل است به عنوان چراغ قوه مورد استفاده قرار می گیرد لذا می توانید یک LED سفید 5 میلی متری به آن متصل کنید (با نگهداشتن کلید متصل به چیپ بعد از سه ثانیه این LED روشن خواهد شد ) .

همچنین NTC را نزدیک به آی سی قرار دهید تا در صورت بالا رفتن دما جریان را قطع کند .

حداکثر ولتاژی که می توانید به ورودی این مدا متصل کنید 4.4 ولت است لذا تنها باید باتری ها را به صورت موازی به مدار متصل کرد. تا حداکثر چهار باتری 18650 را می توانید به مدار متصل کیند .

 

Tags:
About Author: USER_4