پتانسیومتر ها به عنوان مقاومت های قابل تنظیم ، کاربرد فراوانی در مدارت الکترونیکی دارند . به طور کلی در تغییر هر پارامتری که بشه از طریق مقاومت آن را تنظیم کرد ، می توان از مقاومت های متغییر استفاده نمود . به طور مثال در یک مدار تغذیه قابل تنظیم از مقاومت های متغییر برای تنظیم ولتاژ خروجی استفاده می شود . مقاومت های متغییر مدل های مختلفی دارند که علاوه بر ظاهر و فوت پرینت در دقت و بازه قابل تغییر متفاوت هستند . مقاومت یک پتانسیومتر ممکن است به صورت لگاریتمی تغییر کند اما یک مقاومت مولتی ترن به صورت خطی باشد . مکانیزم مقاومت های متغییر مکانیکی می باشد و باید به صورت دستی مقدار آن ها را تغییر داد . اما مقاومت های متغییری نیز وجود دارند که دارای یک الکتروموتور می باشند . در تصویر زیر یک نمونه از این مقاومت ها نشان داده شده است :

 

این نوع مقاومت ها  امکان چرخش آن ها توسط موتور های الکتریکی وجود دارد . در نتیجه از طریق یک سیگنال الکتریکی به راحتی می توانید مقاومت را افزایش یا کاهش دهید . به دلایلی همچون حجم زیاد ، عمر پایین و… این نوع مقاومت ها کاربرد کمتری پیدا کردند و مقاومت های دیجیتالی جایگزین آن ها شدند . مقاومت های دیجیتالی چیپ هایی هستند که در داخل آن ها هزاران مقاومت در قالب ماتریس هایی وجود دراد که در کنار آن یک مدار می تواند از ترکیب این مقاومت ها ، هر مقاومت مد نظری را بسازد . X9C103S یکی این مقاومت های دیجیتالی می باشد . این چیپ امکان ساخت مقاومت های 0 تا 10 کیلو اهم را دارد . در واقع شما از طریق یک رابط ارتباطی و با استفاده از MCU مقدار مقاومت خود را به چیپ X9C103S می دهید تا آن مقاومت را در پین های خروجی قرار دهد . به طور کلی در مدارات مقاومت های متغییر در معرض جریان بالا قرار ندارند از این رو وات آن ها بسیار پایین است . X9C103S به صورت 10 میلی وات می باشد . برای کنترل X9C103S از دو پین استفاه می شود که بر اساس پالس وارد شده مقاومت را افزایش یا کاهش می دهد .

 

در تصوبر زیر پایه های ماژول X9C103S نشان داده شده است :

1- VCC پین تغذیه ماژول می باشد .

2- CS جهت فعال سازی ماژول است (اکتیو لاو می باشد ) .

3-INC با اعمال لبه بالا رونده این پین مقاومت با توجه حالت پین U/D تغییر می کند ( اگر U/D در حالت یک باشد با اعمال هر لبه به پین INC مقاومت افزایش و اگر در حالت 0 باشد مقاومت کاهش می یابد ) .

4-GND پین زمین ماژول می باشد .

5- پین های VL ، VW و VH خروجی های ماژول می باشد .

 

 

راه اندازی ماژول X9C103S با آردوینو :

 

 

 

 

#include <DigiPotX9Cxxx.h>

DigiPot pot(2,3,4);

void setup() {
  Serial.begin(9600);
}

void loop() {
  Serial.println("Starting");  

  for (int i=0; i<100; i++) {
    pot.increase(1);
    Serial.println(analogRead(A0));
    delay(20);
  }
  
  
  for (int i=0; i<100; i++) {
    pot.decrease(1);
    Serial.println(analogRead(A0));
    delay(20);
  }

}

 

 

Tags:
About Author: USER_4