اکسس کنترل ها :

اکسس کنترلر ها یا دستگاه های کنترل دستیابی ، سیستم های جهت کنترل تردد در اماکن و ساختمان ها هستند . این دستگاه ها تنها اجازه ورود افراد دارای مجوز و یا از قبل تعریف شده را می دهند . به طور کلی اکسس کنترلر ها در مدل های مختلفی ساخته می شوند که دارای انواع تحت شبکه و مدل های معمولی (افلاین) هستند . در مدل های تحت شبکه داده های مربوط به تردد و افراد دارای مجوز در دیتابیس هایی ذخیره می شوند و سیستم از طریق بررسی داده ها فرمان های کنترلری را صادر می کند . مدل هایی از اکسس کنترلر ها در قالب گیت می باشند ( مانند گیت مترو ها ) اما در مدل های ساده دستگاه های کوچکی هستند که تنها فرمان های کنترل درب ها را صادر می کنند . اکسس کنترلر ها در انوع مختلفی و سطح های امنیتی مختلف وجود دارند . از مدل های دارای کی پد و رمزی تا مدل های بیومتریک دارای اسکنر عنبیه چشم . راه اندازی و به کار گیری این دستگاه به طور معمول کار ساده ای است و تنها در مواردی که دستگاه تحت شبکه کنترل می شود نصب آن نیاز به دانش تخصصی دارد .

یکی از محبوب ترین انواع اکسس کنترلر ها ، مدل های RFID است . در این مدل ها به هر کاربر یک تگ RFID داده می شود و سپس برای سیستم هر کدام از کارت ها را به عنوان کارت مجاز تعریف میکنند . در این حالت کاربر با نزدیک کردن تگ خود به اکسس کنترلر ، دستگاه فرمان های کنترلی همچون باز شدن درب و… را صادر می کند .

در مدل های RFID به دلیل غیر تماسی بودن دستگاه و همچنین قیمت ارزان تگ های RFID بیشترین استفاده را در آپارتمان ها و منازل دارد .

مدل های دیگری از  اکسس کنترلر ها وجود دارد که امنیت آن ها بسیار بالاتر است و در موقعیت های حساس همچون بانک ها ، بیمارستان ها و… استفاده می شوند . در برخی مدل ها حتی گزینه هایی همچون مقاومت در برابر شوک الکتریکی و تنش های فیزیکی در نظر گرفته شده است که در بیشتر این مدل ها از کیبورد های فلزی استفاده می شود .

سه مدل از مصرفی ترین اکسس کنترلر های موجود در بازار ایران مدل های T6 ، T10 و T11 می باشند :

 

1-مدل T6 :

این مدل از نظر ظاهری از مدل های دیگه بسیار زیباتر بوده و قیمت آن نیز از دو مدل دیگر اندکی بیشتر است . مدل T6 دارای یک کیبورد لمسی است که نظافت دستگاه را بسیار ساده تر می کند . T6 در دو مدل 125KHz و 13MHz وجود دارد که توانایی ذخیره 100 تا 1000 کاربر را دارد .

 

 

2- مدل T10 :

این مدل از نظر ظاهری شبیه به مدل T6 است . با این تفاوت که این مدل دارای کی پد فشاری است .T10 درسه حالت کارت ، رمز و رمز و کارت ترکیبی قابل استفاده است . خروجی مدل T10 نیز یک رله 3 آمپری می باشد که می توان از آن برای اتصال به گیت ها استفاده کرد.

3- مدل T11 :

این مدل نسبت دو مدل قبل قیمت پایین تری دارد . در این مدل از یک کی پد میکروپنلی استفاده شده است . همچنین می توان در سه حالت کارت ، رمز و رمز و کارت ترکیبی از آن استفاده کرد . در این مدل نیز خروجی زنگ در نظر گرفته شده است .

 

 

اکسس کنترلر های دارای مدل های مختلفی هستند اما سه مدل فوق از مصرفی ترین مدل های بازار می باشد . از این اکسس کنترلر ها در آپارتمان ها ، اماکن مسکونی و تجاری و… استفاده می شود . به کارگیری و راه اندازی این مدل ها تقریبا شبیه به هم است . به راحتی طبق دستورالعمل های درج شده در برگه محصول می توان کاربر جدید را برای دستگاه تعریف کرد . این مدل از اکسس کنترلر ها برای اماکن با امنیت متوسط استفاده می شود .

 

 

 

 

Tags:
About Author: USER_4