سخت افزار های منبع باز :

 

 

 

به طور معمول منبع باز اشاره به پروژه هایی دارد که کاربر امکان تغییر طراحی و یادگیری آن را دارد . با به عبارتی ساده تر منابع سازنده پروژه می تواند در اختیار همگان باشد . سخت افزار های اپن سورس نیز از این قاعده جدا نیستند . در واقع سخت افزار های اپن سورس اشاره به پروژه های الکترونیکی دارد که الگو های عملکرد آن ، شماتیک و هر آنچه در رابطه با آن وجود دارد در دسترس عموم قرار دارد . در سال های اخیر سخت افزار های اپن سورس مورد استقبال زیادی از سوی عموم مردم و دانشجویان قرار گرفت . ما در این جا قصد داریم به نحوه یادگیری و به کار این سخت افزار ها بپردازیم.

 

شاید با شنید سخت افزار های منبع باز اولین چیزی که به ذهن شما می رسد ، آردوینو باشد . اما آردوینو تنها سخت افزار و پلتفرم اپن سورس نیست !

پلتفرم ها ، برد ها و ماژول های اپن سورس زیادی وجود دارند که می توانید یادگیری آن ها را شروع کنید .

بهتر است به ترتیب به مطالب بپردازیم .

1- چرا از سخت افزار های اپن سورس استفاده کنیم ؟

نکته ای که در این جا باید به آن اشاره کنیم متاسفانه سخت افزار های اپن سورس بیشتر محدود به مدارت دیجتالی شده است . به همین سبب تمامی بحث های ما در این جا در مورد امبددالکترونیک و طراحی های بر پایه میکروکنترلر است . اما این نکته را نباید فراموش کرد که سخت افزار های اپن سورس شامل کلیه گرایش های الکترونیک می باشند . برای مثال می توان به کیت های الکترونیکی اشاره کرد که شامل انواع مدارات مخابراتی ، آمپلی فایر ها و … بودند . این کیت ها در واقع سخت افزار های منبع باز به شمار می آیند .

 

2- اپن سورس می تواند مهارت شما را بالا ببرد !

منبع باز بودن سخت افزار های الکترونیکی همچون آردوینو برنامه نویسان و افراد حرفه ای زیادی را به سمت خود کشانده است . از تیم های برنامه نویسی MIT تا برنامه نویسان خود آموز . همه این ها باعث به وجود آمدن کلوکسیونی از هزاران مثال و آموزش و همچنین برنامه های جالب شده است . تحلیل برنامه های نوشته شده توسط دیگران می تواند درک بسیار بهتری از اصول و قواعد برنامه نویسی امبدد به شما بدهد . شما می توانید از کد های دیگر افراد الهام بگیرید ، و یا از الگوریتم های آن ها استفاده کنید . چه فردی مبتدی باشید و یا حرفه ای ، باز هم سخت افزار های اپن سورس می توانند به آموزه های شما بیفزایند .

 

3- صرف هزینه پایین :

یاد گیری سخت افزار های اپن سورس نیاز به پرداخت هزینه زیادی ندارد . افراد به ندرت می توانند از آموزش این سخت افزار های کسب درآمد کنند . آموزش های مربوز به هر سخت افزاری همراه با آن انتشار می یابد . فرقی ندارد آردوینو باشد یا SoC های شرکت ESPressif شما هر فایل و مستنداتی را که برای یادگیری نیاز دارید می توانید از طربق پرتال این شرکت ها به دست آورید .

متاسفانه بسیاری از سایت ها و وبلاگ های خانگی اقدام به فروش کد ها و آموزش های سخت افزار های منبع بازی همچون آردوینو و… می کنند. بسیاری از آن ها در قبال این آموزش هزینه های زیادی دریافت می کنند . اما این منصفانه نیست . کپی کد های یک پروزه از آردوینو هاب و فروش آن به افراد تازه کار به دور از اخلاق یک مهندسی حرفه است . 

 

سایت های زیادی برای یادگیری و به کارگیری سخت افزار های منبع باز وجود دارند که چند تا از بهترین های آن ها در زیر معرفی شده اند :


 

1-www.arduino.cc

 

arduino.cc وب سایت رسمی آردوینو می باشد که در آن می توانید مطالب جدید راجب به آردوینو را ببیند . قسمت مهم این سایت مسیر  DOCUMENTATION/REFERENC می باشد . در قسمت رفرنس آموزش کلیه دستورات آردوینو قرار دارد . همچنین برای هر دستور مثال های آن در نظر گرفته شده است . می توان گفت arduino.cc مرجع اول هر توسعه دهنده آردوینو است . پس حتما از آموزش های این سایت استفاده کنید .

 

2-www.sparkfun.com

 

 

sparkfun یه عنوان یکی از تولید کنندگان سخت اقزار های اپن سورس و همچنین توسعه دهنده این سخت افزار ها ، آموزش های زیادری را در وب سایت خود قرار داده است که می توانید از آن ها استفاده کنید . همچنین این شرکت کتابخانه های زیادی برای برد های آردوینو دارد . sparkfun یک تولید کننده و طراح ماژول های اپن سورس و امبدد الکترونیک است .

3-www.adafruit.com

Adafruit به عنوان یکی از بزرگترین کمپانی های تولید و طراحی سخت افزار های اپن سورس و همچنین ماژولار ، پشتیبانی زیادی را در زمینه این سخت افزار ها ارائه می دهد . بسیاری از کتابخانه های آردوینو توسط این بنیاد نوشته شده .  Adafruit مقالات و فیلم های آموزشی زیادی را در جهت آموزش الکترونیک برای عموم ارئه می کند که می تواندی از آن ها استفاده کنید .
سه وبسایت معرفی شده از مهمترین منابع آموزشی برای سخت افزار های منبع باز هستند . علاوه بر این ها می توان بسیاری سایت های آموزشی دیگر را پیدا کرد که اقدام به نشر پروژه ها و آموزش های اپن سورس می کنند . حتی سایت های ایرانی زیادی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید .
وقت گزاشتن برای نوشتن و نشر هر آموزشی می تواند هزینه هایی در بر داشته باشد . پرداخت هزینه در قبال هر آموزشی حتی اگر اپن سورس هم باشد کار بدی نیست . مشکل سو استفاده معدود همکارانی است که با کپی برنامه های اپن سورس رایگان و در کنار آن نوشتن توضیحات بسیار مختصر هزینه های بالایی را از کاربران میگیرند .
هدف از این نوشته آموزش و راهنمایی افراد علاقه مند به یادگیری سخت افزار های اپن سور می باشد .
در صورت نیاز به هرگونه آموزش ، راه اندازی ماژول های مختلف و… می توانید آن را کامنت کنید تا در کمترین زمان کده ها و آموزش های مربوطه را در مرکز دانلود ایران میکرو منتشر کنیم .
Tags:
About Author: USER_4