راه اندازی سنسور E18-DNK80 :

سنسور E18-D80NK یا به اختصار E18 یک سنسور مجاورتی است (در واقع یک ماژول به حساب می آید تا یک سنسور ) که می توان از آن برای تشخیص مانع استفاده نمود . ساختار داخلی این سنسور بسیار ساده می باشد که شامل یک جفت فرستنده گیرنده IR و یک مقایسه گر آپ آمپی است . از این سنسور در کانتر ها ، شیر آب های هوشمند و… استفاده می شود . به صورت کلی سنسور های مجاورتی دارای انواع مختلفی هستند که از مصرفی ترین آن ها مدل های خازنی و IR هستند . در مدل های خازنی فاصله تحریک سنسور بسیار کم و زیر 5cm می باشد (اغلب سنسور های خازنی به صورت تماسی هستند) . در مدل های IR از اندازه گیری باز تابش نور مادون قزمز استفاده می شود به همین سبب این سنسور ها دارای برد بیشتری نسبت به انواع خازنی هستند . سنسور E18 می تواند موانع را در فاصله 4cm تا 80cm تشخیص دهد همچنین امکان تشخیص موانع سفید و یا براق را تا فاصله بیشتر از 80cm دارد . این ماژول دارای 50 سانتی متر کابل است که به راحتی امکان نصب آن در فاصله دورتری از MCU وجود دارد .

 

خروجی ماژول :

خروجی E18 NPN و به صورت NO است . باید به این نکته توجه داشت که در سنسور هایی که دارای خروجی ترانزیستوری هستند ، NO به مفهوم فعال بودن خروجی در حالت عادی است . همچنین به دلیل NPN بودن باید خروجی ماژول Pull up گردد . این ماژول دارای سه سیم است که به صور زیر می باشند :

سیم قهوه ای -> تغذیه ماژول 

سیم آبی -> پایه GND

سیم مشکی -> سیگنال خروجی

 

 

راه اندازی سنسور E18 :

راه اندازی این سنسور بسیار ساده است . با اتصال تغذیه و همچنین Pull up کردن خروجی ، ماژول راه اندازی می شود . در این حالت با قرار گیری مانع در برابر سنسور ، از +5 ولت به 0 تغییر حالت می دهد . همچنین در حالتی که هیچ مانعی در مقابل سنسور قرار ندارد خروجی +5 ولت است . این سنسور دارای یک LED نیز هست که با قرار گیری مانع در برابر آن خاموش و در صورتی که مانعی در برابر آن نباشد روشن خواهد بود .

نکته : در انتها این سنسور یک مقاومت مولتی ترن وجود دارد که با استفاده از آن باید ماژول را تنظبم نمود . با چرخاندن این مولتی ترن در جهت ساعت گرد برد سنسور افزایش و در جهت پاد ساعت گرد برد آن کاهش می یابد . برای تنظیم این ماژول پس از اتصال تغذیه ، ماژول را در برار یک مانع سفید رنگ مانند یک کاعذ نگه دارید . در صورتی که LED خاموش باشد ، مولتی ترن سنسور را به صورت پاد ساعت گرد بچرخاندی تا جای که LED روشن خواهد شد (این کار را در حالتی که سنسور را ثابت و در فاصله مشخصی قرار دارد انجام دهید ) . اگر هم LED سنسور فعال باشد مولتی ترن را به صورت ساعت گرد بچرخاندی تا جایی که LED خاموش خواهد شد . با این کار برد ماژول را بر روی فاصله سنسور تا مانع سفید تنظیم خواهید کرد . 

 

نکته بسیار مهمی که در رابطه با این ماژول وجود دارد جریان دهی ضعیف خروجی آن است لذا از اتصال مستقیم خروجی آن به بار خارجی خود داری کنید (اتصال خروجی به رله و…) . برای اتصال خروجی به هر عملگر باید حتما از بافر استفاده کنید . یکی از ساده ترین راه برای این کار استفاده از مدار بافر زیر است :

استفاده از این مدار نه تنها از آسیب رسیدن به سنسور جلوگیری میکند ، بلکه توان خروجی مدار بسیار بالاتر از خروجی خود سنسور است . به راحتی می توانید از خروجی این مدار برای فعال سازی رله استفاده کنید .

 

 راه اندازی  توسط آردوینو  :

برای اتصال E18 به آردوینو می توانید مطابق تصویر پایین اقدام کنید :

در مدار فوق می توان از مقاومت Pull up داخلی پین های آردوینو استفاده نمود .

 

کد راه اندازی :

در این مثال خروجی سنسور که به پین 2 آردوینو متصل است خوانده شده و مقدار آن در Serial monitor نمایش داده می شود .

 

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  pinMode(2,INPUT);
  digitalWrite(2,HIGH); //Enable Pin 2 Inter Pull up
}

void loop() {
Serial.println(digitalRead(2));
delay(50);
}

 

 

Tags:
About Author: USER_4